Flytta hemifrån och flytta hem igen på samma kväll.

Jag åkte och tittade på lägenheten igår, killen kom till och med och hämtade mig när vi skulle se den. Jag gillade lägenheten skarpt, killen var trevligt och verkade vara en schysst kille.... Jag hade i princip bestämt bestämt mig för att tacka JA till den. Men ville att mamma eller pappa skulle följa med mig och titta på den också.

Jag fick låna nycklarna, så jag, mamma och syrran åkte ner och tittade på den när hon slutade jobba på eftermiddagen. De tyckte också att den var fin, några små skavanker som att det var någon fläck vid tapeten i sovalkoven, en "pinne" till persiennen som var trasig, och en liten spricka i tapeten (eftersom att huset är gamlat och rör lite på sig). Så jag ringde och berättade för honom vad vi hade upptäckt. 
Men han tyckte att jag kunde skriva det i kontraktet, så det kändes lungt för mig.
Jag tackade JA till lägenheten över telefon, och eftersom att han skulle åka bort imorgon (läs idag) så kom han över med kontraktet på en gång.

Han var jätte stressad så han skrev på ett tomt kontrak och tyckte att jag kunde skriva i resten, så skulle han komma förbi mig under nästa vecka om hämta sin kopia. Då kände jag att han verkade lite skum och obrydd. Jag skulle ju kunna skriva vad somhelst i mitt kontrakt... Men men, han litade väl på mig...

Vi åkte hem för att äta middag, och jag var jätte glad för att jag äntligen skuylle få flytta hemifrån. Jag och mamma åkte dit direkt efter middagen för att börja städa. Jag tog köket, medan hon började med badrummet. Det det låg trätrall på golvet. Vi lyfte på den för att kunna städa under, det faller ju skräp mellan springorna. Då upptäckte mamma att det läckte från toan, och att det runnit vatten under trätrallen. Trätrallen som legat närmast toan har blivit svart att fukten och murklat lite. Så det var ju inget som hade hänt under de närmsta dagarna.

Jag ringde till killen och sa som det var. Då undrade han om jag vill avbryta allting, och strunta i att hyra av honom. Men jag sa att bara det här blir fixat så är det ju lungt. Jag ville att han skulle ringa tilll yresvärden, så att han fick komma upp och titta på den. Men killen tyckte att jag kunde fixa det där själv. Eftersom att jag inte hade skrivit på några papper än så sa jag nej till det där.

Han ringde yresvärden som kom upp, och ville ta dit försäkringsbolaget, för att fastställa den eventuella skada. Men först skulle killen vara tvungen att bära ut badkaret och städa upp inne i badrummet. Efter som att han verkade väldigt oengagerad så kändes det inge bra för mig. Att jag skulle skriva på och sedan var det inte riktigt 100 med lägenheten.

Dessutom pratade han väldigt mycket om pengarna, när skulle jag betala in yran, och hade jag verkligen bestämt mig. han ville ha ett snabbt beslut.

Papperna som killen skulle skicka in till HSB om att han skulle hyra ut i andrahand hade inte kommit in än. Och de papperna skulle vara inne någon månad innan inflytt, eftersom att det kan ta några månader innan styrelsen skulle ha sammanträde, så de kunde godkänna mig. Mycket märkligt, till mig hade han ju sagt att det var lungt.

Han ville alltså att jag skulle betala in pengar till hyran innan jag ens blivit godkänd som hyersgäst av föreningen.

Hyresvärden berättade för mig att killen inte hade betalat sista yran på lägenheten, och att det hade varit lite problem med honom tidigare. Det här berättade han för mamma samtidigt som jag pratade med killen i telefon. Då frågade mamma om jag skulle avböja allting, jag såg att hyresvärden nickade och tyckde att jag skulle undvika att blandra mig i någon sånt här.

Så jag sa till killen att jag inte var intresserad längre, så han fick komma upp till lägenheten och hämta igen nycklarna som jag hade fått.

Och  därmed så "flyttade" jag hem igen.
Jättetråkigt, men samtidigt, vilken himla tur att vi hann upptäcka det är innan jag skrev på papperna.

Lita aldrig på folk du inte känner, !!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0